Hasselblad H1

Hasselblad ime koje je preko 50 godina prisutno u rukama profesionalaca.

Hasselblad ime koje je preko 50 godina prisutno u rukama profesionalaca od modne i komercijalne fotografije do fotografiranja zemljine orbite i samog mjeseca. 43 godine je prošlo (listopad, 1962.) otkako je astronaut Walter Schirra odnio prvi Hasselblad 500C u svemir neprilagođen za okoliš u kojem bi se trebao naći. Fotografije donesene na zemlju iz svemira bili su i više nego dobre, zapravo toliko savršene da se NASA istog momenta upustila u pregovore sa tadašnjom tvrtkom Victor Hasselblad iz Švedske. Od tada pa sve do danas ime Hasselblad iskonski povezujemo sa vrhunskom kvalitetom izrade materijala, preciznom optikom i dizajnom, koji i danas plijeni poglede, pažnju i strahopoštovanje profesionalaca i amatera fotografa diljem svijeta.

Hasselblad je stvorio reputaciju zahvaljujući svom jakom marketingu u kojem su nerijetko odgovori na znatiželjne upite o kvaliteti glasili; KOLIKO JE DRUGIH KAMERA BILO NA MJESECU? Druga stvar zbog koje se pročula kvaliteta i superiornost bila je Carl Zeiss optika, o kojoj nije potrebno puno govoriti. Bilo kako bilo, vremena se mijenjaju. Mnoge je profesionalce zabrinula činjenica da je uprava Hasselblada donijela odluku o velikim promjenama te tako unijela nemir među korisnike svojih proizvoda diljem svijeta. Osim što su u samoj tvrtki lansirali nove proizvode, poput X-serije panoramskih aparata, korisnici tradicionalisti doživljavaju svojevrstan šok kada kompanija na tržište plasira H-seriju. Novi srednje formatni aparat tvrtke Hasselblad pod nazivom H1 izmijenjen je u odnosu na klasičnu V-seriju i spreman je za novo digitalno doba.

Prvi šok definitivno je nastupio kada se u H1 pojavio format 6x45 umjesto 6x6, a drugi šok nastupio je kada se na tijelu aparata našao autofokusni objektiv tvrtke Fuji. Nemir je zavladao u dušama: Carl Zeiss se kroz povijest pokazao kao superioran proizvođač optičkih stakala. Je li uistinu odjednom bolja Fuji optika od Branda poput Zeissa? Korisnici V-serije 6x6 i Zeiss objektiva, navode da Fuji optika ima poteškoća pri najvećem otvoru zaslona pri čemu navodno ima loš bokeh, za razliku od Zeiss optike, koja je poznata po ugodnom pozadinskom zamagljenju. Upravo to navodno nezadovoljstvo navelo me da sam uzmem novi proizvod u svoje ruke, te ga testiram koliko to studijski uvjeti dozvoljavaju.

Zašto nakon 50 godina suradnje Hasselblad-a i Carl Zeiss-a odjednom takve promjene? Zašto je nakon toliko godina provjerene kvalitete i vjernosti svojih korisnika Brand Hasselblad napravio ogromne izmjene u svojoj izradi? Upravo zato jer nije odjednom, već nakon 50 godina! Zbog toga što u novom stoljeću, brzina obrade fotografije postaje imperativ. H1 je zamišljen i proizveden upravo zbog lakšeg i bržeg rukovanja nad V-serijom. Kao rezultat, dobiven je vrhunski srednje formatni auto fokusni "ubojica" sa opcijom digitalne nadogradnje i dostojnom ponudom HC objektiva. Normalno je, poručuju nam iz Hasselblada da se takve dvije tvrtke razvijaju i gledaju naprijed nakon tolikih godina uspješne suradnje! Kako je Zeiss počeo suradnju sa tvrtkom Sony tako je i Hasselblad počeo suradnju sa tvrtkom Fuji. Na pitanja o kvaliteti optike i promjeni formata Hasselbladovi predstavnici odgovaraju vrlo jednostavno; za 6x6 format kažu da ga je "ubilo" tržište, a za novu Fuji optiku tvrde da opravdava i punopravno nasljeđuje kvalitetu Zeiss optike.

Što to znači da je kvadratni format ubilo tržište? S obzirom na to, da se i dalje proizvodi kvadratni format sa Carl Zeiss optikom, činjenice vode ka zaključku da je V-serija još uvijek živa! Hasselblad je na tržište plasirao digitalan "back" pod nazivom V96c sa 16 MP prilagođen V-seriji, kako bi i legendarna manualna serija ostala konkurentna! Tako su i dalje prisutni, Carl Zeiss, kvadratni format i digitalni "backovi"! Dakle 6x6 format nije ubijen, već je "rođen" H1 pa "djedica" odlazi u zasluženu mirovinu uz digitalnu potporu za stare dane...

Dimenzije aparata:

Tijelo 144x110x88 mm,
tražilo 78x47x132 mm,
magazin 97x83x56 mm,
objektiv 80 mm f/2,8 83x69
Težina tijela: 800g s baterijama,
magazin 475g sa filmom,
tražilo 330g,
objektiv 450g
Napajanje:
kazeta sa tri CR 123 litijske baterije
Aparat je prekriven čeličnom konstrukcijom dok je unutrašnjost od čvrstog aluminija
H1 je auto fokusni auto exposure aparat, formata 6x4,5 ( 56x41,5 mm )
Zatvarač: Novi elektronični zatvarač Hasselblad dizajna sa sinkronizacijom bljeskalice pri svim brzinama
Flash kontrola: TTL - centralno uravnotežena, s mogućnošću korištenja flash sistema drugih aparata uz odgovarajući adapter

Brzina aparata je 2 okvira u multi exposure mogućnosti
Drive modes: pojedinačno i rafalno
Elektronično kontrolirani zatvarač od 18 sati do 1/800 sec. uključujući B i T-mode
Mjerenje ekspozicije: multi mode koristeći 90° refleksno tražilo
Mjerenje svijetla: spot 7,5 mm, centralno i prosječno
Ugrađena bljeskalica

Kada govorimo o automatskom fokusu, jedan je od boljih SLR aparata zbog izvanrednog izoštravanja u mračnim prostorijama
Fokusni ekran: svijetli sferični acutte-matte D-tip
90° refleksno tražilo sa 100% pokrivenošću
Povećanje tražila je 2,7 putaPromjenjive pozadine za 120 i 220 filmske tipove
Osjetljivost filma koju aparat podržava kreće se od 6 do 6400 asa
Ugrađen dark slide zavjesni sistem
Kazeta ima vlastito napajanje

Optika:
Fuji leće HC serije zamjenjuju dosadašnje provjerene Zeiss Leće.
HC serija je dizajnirana i građena od strane tvrtke Fuji dok ju potpisuje Hasselblad.
Za tradicionaliste je napravljen adapter tako da i dalje mogu koristiti Carl Zeiss optiku.

· HC 35 mm f/3.5
· HC 50 mm f/3.5
· HC 80 mm f/2.8
· HC 120 mm f/4
· HC150 mm f/3.2
· HC 210 mm f/4
· HC 300 mm f/4.5
· HC 50-110 mm f/3.5-f/4.5 zoom
· 1.7 x extender

CIJENA
Oko 6.000 USD sa 80 mm lećom, prizmom i filmskim magazinom. Dodajte k tome široki 35 mm f/3.5 (leica 22 mm) ili zoom 50-110 (leica 28-85 mm) i igra vas košta dodatnih 3000-3600 USD Želite li vrhunski digitalni 22 MP "back" firme Imacon, cijena se penje na 22.000 USD

Za:

- Robusna građa aparata spremna za konjski rad
- Superiorna izvedba materijala
- Poznati retro dizajn koji podsjeća na V-seriju
- Odličan balans aparata u rukama
- Odlična kontrola kroz meni aparata koji je izuzetno lagan za upotrebu
- Više nego odličan auto fokus
- Najveće i najbolje tražilo kroz koje sam imao priliku gledati
- Ugrađena bljeskalica
- Samostalno napajanje za filmski magazin
- Solidan vijek trajanja baterije aparata
- SLR aparat srednjeg formata sa mogućnošću digitalne nadogradnje

Protiv:

- Dugotrajan rad mogao bi uzrokovati bol u rukama zbog težine samog aparata
- Cijena samog uređaja, dodatne opreme i objektiva

Zaključak:
Dijapozitiv snimljen s H1 © Mate ZemljićHasselblad H1 je jedan profinjeni "long life profesional tool". Izbornik samog aparata jednostavan je i pristupačan za svakog korisnika. Vjerojatno najčišće kristalno bistro tražilo u cjelokupnoj SLR ponudi (gotovo da ne postoji mogućnost fotografije "zatvorenih očiju"). Ukoliko se ne bavite sportskim reportažama, te vam nije potrebna brzina od 8 okvira u sekundi već ste štoviše studijski fotograf, teško ćete naći bolji ˝alat˝. Razlike u optici gotovo i nisam primijetio te mislim da novi koncept u potpunosti opravdava promjene pa tako nama tradicionalistima ostaje samo jedno...da se zamislimo, treba li i dalje manualno fokusirati. K tome u prilog ide činjenica da niti u jednom trenutku kratkog druženja, nisam imao problema sa auto fokusom u tamnijim okruženjima, što više ugodno sam se iznenadio pri svakom dobrom fokusu jer u
pojedinim trenucima ni sam nisam bio siguran da li bi bolje izoštrio
ručno. Odličnog je dizajna i performansi i dalje čvrste konstrukcije.

Moj komentar:
Prvi pozitivan dojam i dalje me drži jer nije teško ostati impresioniran aparatom koji vam se našao u rukama a plijeni pažnju savršenim dizajnom i robusnom konstrukcijom. Čistog srca mogu reći da u H1 nailazite na odličnu navigaciju po menijima u kojima bi se i najteži laik vrlo dobro snašao. Tražilo je ono što je trebalo fotografima cijeli život! Veliko i pregledno, za razliku od SLR digitalaca sa manjim dimenzijama čipa od 24x36. Zahvaljujući odličnom fokusiranju i dobrom redizajnu i dalje razmišljam o prodaji stare opreme i prelasku na novu. 6x45 format me nije ni malo razočarao bez obzira što sam kvadratni obožavatelj, te mislim da nema mjesta za skeptike, lako se priviknuti na novi 6x4.5 jer mi je više no jednom bio suvišan bočni dio kod punog formata koji sam morao naknadno rezati.

Detalj s dijapozitiva © Mate ZemljićŠto se tiče optike, ne mogu puno govoriti jer sam nažalost imao priliku raditi samo sa osnovnim objektivom HC 80 mm f/2.8 koji se pokazao izvrsnim u svakom trenutku ovog kratkog druženja. Bokeh pri otvorenoj blendi za autofokusni objektiv srednjeg formata je i više nego solidan. Pesimisti ne opravdavaju svoje loše mišljenje o ovom objektivu jer nisam primijetio neke veće pogreške pri crtanju na pozitiv filmu te skenovima. Auto fokus radi besprijekorno. Proizvođač je pri konstrukciji, dizajnu, kvaliteti, te krajnjoj izvedbi težio savršenstvu i definitivno nije šteđeno na ničemu pri samoj izvedbi. Na budućim korisnicima je da donesu konačni sud o navodnoj superiornosti nad ostalim SLR aparatima sličnog formata. Pitanje koje brine pri kupovini svake nove opreme na tržištu a tako i ove, da li novi Hasselblad H1 svojom kvalitetom i reprodukcijom fotografija opravdava astronomsko visoku cijenu? Ja osobno mislim da opravdava.

Cijena ostalih aparata sličnih performansi u SAD-u :

Hasselblad H1...........6281 $
Rolleiflex 6008 AF......4499 $
Contax 645..............3999 $
Mamiya 645 AFD.......3799 $
Pentax 645 N II........2368 $

Mate Zemljić

Kategorija: 
Foto Uređaji

Objavljeno: 12.12.2005.