ZAGREB na KVADRAT

Zanimljiva, posebna i maštovita Pildekova fotografska priča o gradu kojeg on voli i cijeni na kvadrat

Izložba fotografija zagrebačkog autora Damira Pildeka, člana Fotokluba Zagreb (1960) otvora se u utorak, 27. travnja u 19. sati u Galeriji Fotokluba Zagreb, Ilica 29/3.

© Damir Pildek

Izložba je postavljena u dvije spojene prostorije Galerije kluba i odvija se u ciklusima fotografija - zagrebačkih panorama, posebnih tematskih cjelina ili pojedinačnih fotografija urbanog pejzaža, arhitekture i prizora iz svakodnevnog života grada Zagreba. Fotografije su različitih formata i različitih tehnike izrade. Najimpresivnije su fotografije panorama od kojih je najveća veličine 0,7 x 5,7 m, a ostale dvije su dimenzija 0,7 x 2,5 m. Pojedinačne fotografije i fotografije koje tvore posebne cjeline su dimenzija 40 x 40 cm. Koncept izložbe temelji se na izdvojenim ciklusima, koji započinje velikom panoramom Ilice snimljena na potezu od Britanskog trga do ugla Frankopanske ulice, a nastavlja se dalje panoramom Frankopanske. Panoramske fotografije impresioniraju, ne samo svojom veličinom, već i jednostavnošću, svojom izuzetnom formom i sadržajem, ispisanih čistih boja i fotografskih kompozicija. Pildek ih je napravio majstorskom preciznošću na visokokvalitetnom materijalu - na fotografskom platnu (Hahnemuehle Daguerre Canvas) i na polumat i sjajnom arhivskom foto papiru. Izložba se nadalje razvija u ciklusima pojedinačnih fotografija ili tematskih cjelina fotografija urbanog pejzaža, detalja, arhitekture i raznih prizora sa zagrebačkih ulica, od kojih posebno impresioniraju: motivi i prizori sa Gornjeg grada (čovjek u snijegu, lanterna, prozor i konj, kula Lotrščak, pogled na Katedralu sa Gornjeg grada, drvena pročelja i dvorište u Radićevoj, poznati motiv Zagorke u Tkalčićevoj ulici, impozantna crvena zgrada sa svetiljkom u Novoj Vesi, kandelabri i neboder na Jelačićevom trgu, nostalgične fotografije Paromlina, a zatim su to zagrebačka nova gradilišta u Jurišićevoj, nove vizure novih motiva Zagreba preko Save i drugi..

© Damir Pildek

Uz fotografije na zidovima Galerije, autor je u izložbeni je prostor postavio fotografije uličnih svjetiljki, onih starih, dobrih Majerovih plinskih lanterni i kandelabera impozantnih veličina: 0,6 x 2,5 m. Tehnički aspekt izrade fotografija bio je podređen unaprijed promišljenoj autorovoj idejnoj osnovi. Tako na fotografijama u boji vidimo i doživljavamo svu ljepotu Zagreba, koja inače nije nepoznata, ali je ovdje još više izražena, istaknuta. One nose u sebi nešto posebno, intimno i simbolično. Fotografije u crno-bijeloj tehnici su isto tako maštovito stilizirane, likovno uređene i pročišćene suvišnih detalja, što im daje uz izvornu dokumentarnost i novu estetsku kvalitetu. Sve su fotografije profesionalno, tehničko i kompozicijski savršeni uradci. Iznimnom skladu motiva i načina stvaranja fotografskih slika pridonosi oplemenjena osobna, autorska poetika. Na svakoj se pojedinoj fotografiji može osjetiti suptilan sadržaj, jasna poruka, čista i precizna kompozicija slikovnih elemenata i tehnička savršenost. Izložba u cjelini svojim sadržajem, formom i postavom djeluju kao usklađeno, harmonično djelo likovnih melodija, u kojoj se jedna lirska simfonija prepliće s drugom čineći tako melodioznu fotografsku temu u izvrsnom ritmu i ugođaju. Damir Pildek je formiran autor sa dugim 35 godišnjim fotografskim stažem. Njegov interes za fotografiju javlja se već u osnovnoj školi. Kao 15-godišnjak razvijao je svoje crno-bijele filmove u improviziranoj tamnoj komori i povećavao fotografije na aparatu za povećavanje, izrađenom od starog fotografskog aparata, kondenzora s vojnog otpada i rasvjete u limenci od valvolin ulja. Prve ozbiljnije i sigurnije fotografske korake napravio je u Fotoklubu Zagreb, čijim je članom postao prije trideset godina, davne 1980. godine. Prve instruktivne kritike dao mu je tadašnji predsjednik Kluba Đuro Griesbah.

© Damir Pildek

Nakon završetka školovanja, a potom i zaposlenja, izlagačku fotografiju je, kaže, „ostavio po strani“, iako fotografiju, kao svoj izričaj i životni stil i dalje njeguje uglavnom kroz obiteljsku, putopisnu i dokumentarnu fotografiju. Izlagačkoj i umjetničkoj fotografiji se ponovno vraća 1997. godine, kad su se počeli pojavljivati digitalni fotoaparati. Spoj elektronike i fotografije bio je razlogom njegova proučavanja digitalnih aparata i tehnike, tako da 1998. godine nabavlja prvi digitalni fotoaparat. Od tada do danas intenzivno se bavi digitalnom fotografijom. Prije desetak godina počeo je pisati o fotografiji za svoj gušt, uređujući kao izdavač svoj web časopis Photopixel. U ovom vremenu Damir Pildek je napisao mnoge recenzije novih aparata i tehnika za web stranice Iskona i fotočasopisa XXL. Sudjelovao je na više od 60 domaćih i međunarodnih izložbi fotografija. Premda mu je urbani - kao i prirodni - pejzaž u središtu umjetničkog stvaralaštva, zaokupljaju ga teme i motivi portreta, arhitekture, prizora iz svakodnevnog života. Preko deset godina snima i objavljuje fotografije sa Off Road trkâ Croatia Trophy u najvećim svjetskim offroad magazinima. U stvaralačkom radu ne oslanja se isključivo na svoj senzibilitet i iskustvo, već i na kontinuirano učenje, praćenje noviteta u fotografskoj tehnici, kretanja u domaćoj i svjetskoj fotografiji, kao i tehničke mogućnosti izražavanja svojih ideja. I da zaključimo! Cijela izložba je jedna zanimljiva, posebna i maštovita Pildekova fotografska priča o gradu kojeg on voli i cijeni na kvadrat. Otuda su njegove fotografije istodobno izrazitih percepcijskih kvaliteta koje prenose i određene emocije - od ushićenja i emocionalnih stapanja s odabranim motivom do melankoličnih, rekao bih, elegijskih ugođaja. Zato je razumljivo što autor izložbu posvećuje svom gradu u povodu njegovog skorašnjeg rođendana, svojem klubu, čiji tridesetu obljetnicu članstva obilježava ove godine, svojoj obitelji, prijateljima, klupskim kolegama, a to sve zajedno stavlja u zlatni okvir proslave svog skorašnjeg 50. rođendana. Vinko Šebrek

Kategorija: 
Foto Događanja

Objavljeno: 27.04.2010.