3. Dani fotografije Arhiva Tošo Dabac

već tradicionalna manifestacija i ishodište Zagrebačkog mjeseca fotografije

© Tošo DabacManifestacija će se održati u periodu od 1. do 30. travnja 2011., raspored događanja je sljedeći:

Izložba - Tošo Dabac – Portreti umjetnika
(1. 4. - 23. 4. 2011.), NO Galerija, MSU

Otvorenje izložbe: 1. travnja 2011. u 19 sati

Stručna koncepcija: Marina Benažić

Izbor radova: Marina Benažić, Daniela Bilopavlović Bedenik

Likovni postav: Marina Benažić, Daniela Bilopavlović Bedenik

Tehnički postav: Dušan Stupar, Filip Zima

© Tošo DabacFokus izložbe Tošo Dabac- Portreti umjetnika zanimljiv je i indikativan za upoznavanje iznimno bogatog opusa u kojemu je više od 200.000 negativa u zbirci Arhiva Tošo Dabac koja se i danas čuva i stručno obrađuje na istom mjestu na kojemu je Dabac 1940. godine osnovao svoj fotografski atelijer. Misao vodilja bila nam je Dabčev humanizam prepoznavanja ljudskog lika, ovaj put umjetnika kao aktera i u subjektivnosti autorove fotografske ili šire i likovne interpretacije motiva. Iako su portreti u Dabčevu opusu najbrojniji, nismo se ograničili samo na portrete umjetnika likovne provenijencije, već smo uvrstili portrete glumaca, glazbenika, književnika…

© Tošo DabacIako je već odavno prepoznat kao jedan od najboljih hrvatskih portretista, u dosadašnjim su analitičkim osvrtima portreti Toše Dabca uglavnom trpjeli u korist portreta „Ljudi s ulice“ ili portreta nastalih u njegovu folklornom ciklusu. Ovim ga izborom pokušavamo predstaviti iz nove vizure, jednostavno – izložiti jednog manje poznatog Dabca.

(Marina Benažić, ulomak iz predgovora katalogu izložbe Tošo Dabac, portreti umjetnika)

PREDAVANJA / VODSTVa

PORTRETIRANJE KAMEROM OBSCUROM

Ivica Kiš, dipl. ing. arhitekture, profesor u Školi primijenjene umjetnosti i dizajna u Zagrebu.

Termin održavanja: 6. 4. 2011. u 18 sati, Dvorana Gorgona/MSU

Pionir fotografije William Henry Fox Talbot u svojim je istraživanjima oduševljeno zabilježio: "Ako je kamera obscura mala, i put svjetlosti je kraći (pa svjetlo ne oslabi puno na dugom putu) te se tako mogu snimiti slike za samo nekoliko minuta!" Ta bilješka me potaknula da konstruiram kameru obscuru za snimanje na C-110 kasetu kolor mikro filma širine 16 mm. Moja ©ame®@ obs©u®@ mi©®@ sitna je naprava koja se može sakriti u stisnutoj šaci, a modelom ne nalikuje na fotoaparat. Ipak, dovoljan je samo jedan dovoljno jak bljesak da u trenu zabilježi projekciju lika modela.

Upravo zahvaljujući svim navedenim osobinama koje ima ©ame®@ obs©u®@ mi©®@ nastaju portreti koji likovnošću i duhovnošću vraćaju fotografske slike njihovu ishodištu, slikarstvu.

LUKA I UMJETNICI

Luka Mjeda, fotograf

Termin održavanja: 6. 4. 2011. u 19 sati, Dvorana Gorgona/MSU

Portretima umjetnika, pa i autoportretom, Luka Mjeda je ocrtao svoje stvaralačko lice. Portret je duboko ukorijenjen u povijest fotografije, često se ističe njegova urođena pripadnost mediju fotografije. U svjetskoj, ali i u nacionalnoj povijesti upravo albumi poput Nadarova ili Pommerova s portretima umjetnika predstavljaju ona ostvarenja koja označavaju povijesna svjedočanstva o izborenoj autonomiji fotografskog medija u sferi umjetničkog stvaralaštva. I Mjedine fotografije pomiču granicu portretnog žanra. Jer on ne inzistira na egzaktnosti ili psihološkom profiliranju, tradicionalnim prisutnim uporištima portreta. Sukus njegova pristupa fotografiji, pa tako i portretu, suštinska je oznaka medija fotografije - komunikacije. Modele ne bira po dobi, ni po artističkoj poetici, oni su jednostavno dio umjetničkog okruženja, stvarnosti koja ga okružuje i u kojoj sudjeluje.

„Mjeda svoje stvaranje temelji na preispitivanju, traženju i nespornom potvrđivanju autorskog pristupa odabranoj temi i mediju fotografije...“ ističe Dubravka Osrečki Jakelić.
(iz knjige/kataloga Luka Mjeda - LUKA I UMJETNICI)

FOTOGRAFIJA U ZBIRKAMA U POKRETU MUZEJA SUVREMENE UMJETNOSTI

Tihomir Milovac, viši kustos i voditelj Eksperimentalno-istraživačkog odjela u Muzeju suvremene umjetnosti u Zagrebu i koautor stalnog postava.

Termin održavanja stručnog vodstva: 13. 4. 2011. u 17 sati, Muzej suvremene umjetnosti

Tematskim vodstvom pokazat će se različit tretman medija fotografije u suvremenoj umjetničkoj praksi. Na primjerima iz postava bit će riječi o autorskoj fotografiji, preuzetoj fotografiji kao i o fotografiji u kontekstu nekog umjetničkog djela. Ukazat će se na različitosti unutar samog medija, ali i na njegov veliki prilog u suvremenoj umjetnosti uopće.

GOLUB NA GRANI

Radmila Iva Janković, kustosica Muzeja suvremene umjetnosti i Marko Ercegović, fotograf

Termin održavanja: 20. 4. 2011. u 18 sati, Arhiv Tošo Dabac

U razgovoru koji će kustosica Radmila Iva Janković voditi s fotografom Markom Ercegovićem bit će predstavljen njegov rad te će se govoriti o pojmu „tihe fotografije“ koji je u diskurs o fotografiji uveo teoretičar Gerry Badger, razlikujući „konceptualne“ umjetničke pristupe fotografiji i fotografije u užem smislu. U razgovoru će se osvrnuti i na posljednji Ercegovićev ciklus ˝Golub na grani˝ te u tom kontekstu na proces nastajanja izložbe, odnosno suradnju fotografa i kustosa.

POMAK U FOTO (AUTO)PORTRETU

Ivan Ladislav Galeta, multimedijski umjetnik, redoviti profesor na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu.

Termin održavanja: 20. 4. u 19 sati, Arhiv Tošo Dabac

Na predavanju će biti predstavljeno pedesetak različitih primjera neuobičajenog pristupa portretretnom oblikovanju u mediju fotografije.

RAZVOJ I VAŽNOST FOTOGRAFSKOG TRŽIŠTA

Helena Srakočić Kovač, FOCUS Consultancy , galeristica

Termin održavanja: 21. 4. u 19 sati, Dvorana Gorgona/MSU

Trebalo je proći više od 160 godina od otkrića fotografije da bi tržište umjetninama priznalo i realiziralo monetarnu vrijednost najprije rane fotografije stvarane između 1840. i 1870., potom suvremene fotografije, na području koje su postignuti neočekivani rekordi, i od 2003. godine i moderne fotografije.

Do polovice 1990-ih slikarstvo je bilo jedini medij koji su investitori smatrali vrijednim spekulativnih interesa, no kombinacija povećane potražnje i umjetničke eksplozije (npr. konceptualizam 1970-ih) promijenili su taj status i fotografija, s financijskog i investicijskog stajališta, postaje atraktivna kolekcionarima.

Predavanje se osvrće na međunarodno tržište fotografije (kolekcionare), metode kolekcioniranja te izvore fotografskih printova za kolekcioniranje.

OPUS PETRA DABCA

Marina Viculin, muzejska savjetnica u Galeriji Klovićevi dvori

Termin održavanja: 26. 4. 2011. u 17 sati, Arhiv Tošo Dabac

Marina Viculin, kustosica u Klovićevim dvorima te autorica brojnih fotografskih izložbi, održat će predavanje o fotografskom radu i opusu Petra Dabca koje će ujedno biti i najava njegove velike retrospektivne izložbe u travnju u Galeriji Klovićevi dvori. Uz Dabca, Marina će s posebnim veseljem predstaviti Milomira Kovačevića Strašnog, sarajevskog umjetnika s pariškom adresom, autora čiji rad zagrebačka publika znatno slabije poznaje.

PREDSTAVLJANJE UMJETNIKA

Mare Milin, fotografkinja

Termin održavanja: 7. 4. 2011. u 17 sati, Arhiv Tošo Dabac

„Zovem se Marija (Mare) i rođena sam 1973. u Zadru. Fotografijom se kao dijete, učenica, srednjoškolka, nisam bavila. Toga u mojoj obitelji i okolini jednostavno nije bilo. Fotoaparat mi je promijenio život tek 1994., na Uskrs, kad sam snimila svoje prve 'stručne' fotografije. U to doba već sam studirala industrijski dizajn i fotografija je bila obavezni kolegij tog semestra, ali i ljubav na prvi pogled (kroz tražilo). Svoj prvi aparat dobila sam na ljeto 1994., a prvi fotografski posao dobila sam samo dva mjeseca poslije. Odonda se aparati gomilaju, a fotografija je sada moj život.“
(Mare Milin, iz najave predavanja)

Antun Maračić, multimedijalni umjetnik

Termin održavanja: 15. 4. 2011. u 17,30 sati, Arhiv Tošo Dabac

Antun Maračić će prezentirati svoj rad u mediju fotografije u rasponu od 70-ih godina prošlog stoljeća do danas.
Antun Maračić autor je mnogih tekstova o umjetnosti objavljenih u dnevnom i periodičnom tisku, u specijaliziranim revijama za kulturu i umjetnost, priredio je velik broj izložaba i napisao brojne predgovore u izložbenim katalozima svojih kolega. Započeo je javno umjetnički djelovati nadovezujući se na konceptualne umjetničke tendencije te od bavljenja analitičkim slikarstvom do danas njegove radove karakterizira procesualnost, demistifikacija umjetničkog čina, serijalnost, odsutnost narativnog sadržaja i zanimanje za poziciju pojedinca. Kao multimedijalni umjetnik priredio je 33 samostalne, sudjelovao na stotinjak skupnih izložaba u zemlji i inozemstvu te izveo više vlastitih akcija i performansa.

RADIONICE

INTERMEDIJA - Radionica o vrednovanju, zaštiti i čuvanju analogne i digitalne fotografije

Voditelj radionice: docent Fedor Vučemilović, predavač na Akademiji primijenjene umjetnosti Sveučilišta u Rijeci.

Termin održavanja: 15. i 16. 4. 2011. u 11 sati, Arhiv Tošo Dabac

Broj polaznika: 15

Fotografije i filmovi danas blijede u muzejima i zbirkama, mnogo ih je već izgubljeno, a i ono što nam je ostalo moglo bi zauvijek nestati. Ako čitate ovaj tekst, vjerojatno ste osoba koja se bavi fotografijom i ne treba vas uvjeravati u kulturne i povijesne posljedice nadolazeće tragedije. Ipak, možemo razmisliti kako ublažiti tu katastrofu, boreći se s dva ograničenja, a to su vrijeme i novac. Fotografski sektor najbrže se prilagođavao digitalnoj tehnologiji koja nudi goleme mogućnosti, stoga nam se činilo da je lakše pohranjivati i čuvati digitalne fotografije za budućnost nego one analogne. Budući da nas osnovna snimka ne stoji ništa, svi smo prešli na digitalni medij te iskoristili mogućnost brzog razvoja, ali smo sad već suočeni s opasnošću čuvanja svih naših fotografija u digitalnom obliku na računalu. Zato je svrha ove radionice naučiti kako vrednovati, zaštititi i čuvati i analogne i digitalne fotografije.

PORTRET I AUTOPORTRET

Voditelj radionice: Boris Cvjetanović, fotograf

Termin održavanja: 4. i 5. 4. u 10 sati, Arhiv Tošo Dabac

Broj polaznika: 10

Preferirana dob polaznika: studenti, srednjoškolski uzrast

Sudionici radionice portretirali bi jedni druge u paru pred ogledalom, tako da jedan ima ulogu fotografa, a drugi modela. Fotograf bi daljinskim okidačem upravljao kamerom i na taj način bi u istom trenutku realizirao portret i autoportret. Ishod takvog načina portretiranja krajnje je neizvjestan i upravo zato zanimljiv. Dan nakon održavanja radionice priredit će se izložba radova sudionika.
Napomena: polaznici radionice moraju imati digitalni fotoaparat.

FOTOGRAFIJA I TEKST

Voditelj radionice: Luka Kedžo, fotograf

Termin održavanja: 6. 4 - 8. 4. 2011. u 10 sati, Arhiv Tošo Dabac

Broj polaznika: 8

Preferirana dob polaznika: učenici srednjih škola, studenti

U uvodnom će se dijelu polaznicima predstaviti neki referentni radovi umjetnika i umjetnica koji se izražavaju fotografijom i tekstom. Polaznici će upoznati različite mogućnosti naknadne intervencije na fotografiji, skidanjem statusa „završenog rada“ jednom izrađene fotografije. Nakon razgovora o idejama i njihovoj provedbi, slijedit će praktičan rad i konačan pregled finalnih radova uz razgovor i komentiranje. Suvremena umjetnost često traži riječ kao sredstvo objašnjenja pa će se tako rečenice „preseliti“ s legende na sliku i time "uštedjeti" papir, ali "obogatiti" fotografija. Voditelj radionice želi sudionicima približiti problem ˝pisanja˝ fotografijom te prikazati fotografiju kao zaista slobodan medij.

Napomena: Od polaznika se očekuje poznavanje osnova fotografske tehnike i posjedovanje digitalnog ili klasičnog fotoaparata.

AUTOPORTRETI - KREACIJA VLASTITIM LIKOM

Voditelj radionice: Zvonimir Ferina, fotograf

Termin održavanja: 9. i 10. 4. u 10 sati, Arhiv Tošo Dabac

Broj polaznika: 8-10

Preferirana dob polaznika: učenici srednjih škola, studenti

Autoportret je jedan od najosobnijih oblika izričaja u fotografiji, u autoportretu se sučeljavaju umjetnikova osobna vizija sebe i objektivni prikaz, ujedno je to test osobne kreativnosti da samoga sebe fotografski „bilježimo“ ili pak transformiramo.

Radionica bi trebala pokazati kako se taj proces autotransformacije mijenja ovisno ne samo o našem unutarnjem svijetu nego i o vanjskim utjecajima, okruženju, o „slikama“ koje u stvarnosti gledamo.

Radionica je koncipirana u dva dana i sastojat će se od uvodnog izlaganja voditelja radionice i odabiranja načina rada te od praktičnog dijela. Radovi će se u konačnici pregledati i zajedničkom će se prosudbom odlučiti o najboljima koji će biti otisnuti.

Napomena: polaznici radionice moraju imati vlastiti digitalni fotoaparat.

PORTRETI ZA 15 MINUTA SLAVE

Voditelj radionice: Mio Vesović, fotograf

Termin održavanja: 11. i 12. 4. 2011. u 11 sati, Arhiv Tošo Dabac

Broj polaznika: do 22

Preferirana dob polaznika: 9-69 godina

Radionica će se sastojati od uvodnog stručnog predavanja o polaroidnoj fotografiji, praktičnog rada i razgovora o problemima i rješenjima snimanja polaroid-kamerom.

Portretirat će se polaznici međusobno u atelijerskom ugođaju u uvjetima osnovne svjetlosne pozicije uz postavljenu rasvjetu primjerenu studijskom snimanju. Fotografirat će se kultnim portretnim polaroid-fotoaparatom kakvim je Andy Warhol radio svoje glasovite basnoslovno cijenjene portrete slavnih ličnosti.
Mitologizaciju i glamur takvih portreta postigao je naknadim uvećanjem i estetskim koloriranjem, inventivnim serigrafskim postupkom.

Pokušat ćemo fotokopirnim aparatom postići sličan efekt.

PORTRET U MUZEJU

Voditeljica radionice: Daniela Bilopavlović Bedenik, kustosica Arhiva Tošo Dabac

Asistenti radionice: Luka Kedžo, fotograf, Tessa Bachrach- Krištofić

Termin održavanja: 13. i 14. 4. 2011. u 16,30 sati, Muzej suvremene umjetnosti

Broj polaznika: 10

U radionicu će biti uključeni polaznici kreativne radionice Udruge za promicanje inkluzije (osobe s intelektualnim poteškoćama) pod vodstvom Valerije Jelčić.

Na početku, sudionicima radionice ukratko će biti izložena tema portreta. Što je portret, kako on nastaje, kako snimiti portret u muzeju? Na ta pitanja pokušat ćemo naći odgovore u šetnji stalnim postavom Muzeja suvremene umjetnosti. Sudionici radionice imat će zadatak međusobnog portretiranja uz mogućnost stvaranja portreta uz umjetničko djelo po izboru. Nakon završetka fotografiranja, snimljene fotografije presnimit će se u računalo te će odabrati najbolji radovi. Ti će se radovi izraditi i postaviti na izložbi.

Napomena: Polaznici moraju imati digitalni fotoaparat.

Radionica je zatvorenog tipa.

PORTRET ZA „NASLOVNICU“

Voditelji radionice: Mario Krištofić, fotograf, samostalni umjetnik, i Sanja Bachrach-Krištofić, grafička dizajnerica, samostalna umjetnica

Termin održavanja: 18. i 19. 4. 2011. u 15 sati, Arhiv Tošo Dabac

Broj polaznika: 8

Preferirana dob polaznika: studenti, srednjoškolski uzrast

Poput fotografskog portretiranja, umjetnost portretiranja za potrebe naslovnica postala je važan dio popularne kulture – od filmskih magazina, omotnica gramofonskih ploča, do pop-rock i političkih magazina. Zbog veličine formata, kvalitete tiska te sveprisutnosti, coveri LP ploča postali su od 1960-ih umjetnost za sebe. Tijekom rada Mario Krištofić i Sanja Bachrach-Krištofić često su se susretali s tim zadatkom; portretiranjem određene osobe/grupe za potrebu naslovnice: LP ploče, CD omotnice, knjige, monografije, magazina.

Radionica će početi uvodnim predavanjem o radovima koji su utjecali na stvaralaštvo voditelja i razgovorom sa sudionicima o zadatku koji predstoji. Potom će se portretirati određene osobe (Davorin Bogović, Renato Metessi, Damir Šaban, Luka Belani) i odabrati fotografije za izradu. Na kraju radionice postavit će se izložba, uz razgovor o sličnostima i različitostima interpretacije istog zadatka.

Cilj je radionice polaznicima osvijestiti svrhovitost portretne fotografije unutar određenog zadatka, kao i jedinstvene pristupe, te osobne doživljaje motiva/zadatka svakog polaznika.

Napomena: polaznici radionice moraju imati digitalni fotoaparat.

FOTOGRAFIRANJE BEZ TRAŽILA I IZOŠTRAVANJA

Voditelj radionice: Marko Ercergović, fotograf

Termin održavanja: 26. i 27. 4. 2011., u 11 sati, Arhiv Tošo Dabac

Broj polaznika: 5-10

Prvoga dana voditelj radionice Marko Ercegović održat će uvodno predavanje o temi i sudionicima zadati zadatke. Isti dan, nakon dogovora, te drugi dan prije podne, polaznici će imati slobodno za fotografiranje. Drugoga dana dolazak u Arhiv TD je u 15 sati, kada će se radovi pregledati i izabrati za print, te postaviti izložba.

Napomena: polaznici radionice moraju imati foto aparat (DSLR ili digitalni)

* Zbog ograničenog broja polaznika, molimo zainteresirane da se prijave za radionice na mail arhiv.toso.dabac@msu.hr

Na dan održavanja radionice uplata je 30 kn (materijalni troškovi).

ARHIV TOŠO DABAC

Arhiv Tošo Dabac je umjetnička zbirka in situ s gotovo 200.000 negativa, oko 2000 autorskih povećanja, vrijednom fotografskom opremom i bibliotekom te hemerotečnom građom. Jedna je od najcjelovitijih zbirki te vrste u svijetu jer je u njoj sačuvan kompletan opus Toše Dabca, jednog od najznačajnijih i najsvestranijih hrvatskih fotografa, dobitnika brojnih nagrada, koji je uvelike utjecao na razvoj domaće fotografije. Osim umjetničke, zbirka fotografija Toše Dabca ujedno ima i veliku dokumentarnu vrijednost jer svjedoči o povijesti Zagreba i naših krajeva. Obuhvaća najrazličitije teme, od portreta, umjetničkih djela i gradskog života do pejzaža i folklora.

Zbirku je u ožujku 2006. otkupio Grad Zagreb i dao je na upravljanje Muzeju suvremene umjetnosti.

Arhiv Tošo Dabac upisan je 2002. godine u Registar kulturnih dobara Republike Hrvatske.

Dani fotografije Arhiva Tošo Dabac održani su prvi put 2007. godine o stotoj obljetnici Dabčeva rođenja. Izložbe u sklopu te manifestacije „Povijest Arhiva TD 1940. – 2007.“ i „Tošo Dabac, Drugi pogled“ predstavile su bogatu umjetničku i izložbenu aktivnost Arhiva iz osamdesetih godina prošlog stoljeća , te dosad nepoznati dio opusa toga autora blizak poetici Nove objektivnosti.

Godine 2010. Dani fotografije se nastavljaju u novootvorenom Muzeju suvremene umjetnosti uz izložbu „Riječki dnevnik“, predstavljenu široj javnosti u ljeti 2009. godine u Malom salonu riječkog Muzeja moderne i suvremene umjetnosti.

Do sada smo ugostili više vrsnih predavača i umjetnika, a temama se nastojimo fokusirati ne samo na opus Toše Dabca nego i vizualne umjetnosti općenito (fotografija, film, video), a s tom tradicijom nastavljamo i ove godine. Također, na Danima fotografije održano je dvadesetak fotografskih radionica pod vodstvom eminentnih umjetnika fotografije na kojima su polaznicima teorijski i praktično pokazani različiti fotografski modusi i izričaji.

Na ovogodišnjim Danima fotografije predstavljamo „Portrete umjetnika“ Toše Dabca, a temom portreta se bavimo u nizu predavanja i radionica. Ponosni smo što su Dani fotografije Arhiva Tošo Dabac pronašli svoju brojnu publiku i što prerastaju u tradicionalnu manifestaciju i ishodište Zagrebačkog mjeseca fotografije.

Kategorija: 
Foto Događanja

Objavljeno: 30.03.2011.